Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

December 12, 2018

September 19, 2018

December 5, 2017

October 24, 2017

October 11, 2017

September 8, 2017

June 20, 2017

Please reload

7 manieren om stress te verslaan

July 12, 2016

Het geheim van het winnen tegen stress ligt in wat je doet wanneer je niet werkt.

 

Dr. Travis Bradberry, auteur van het boek “Emotional Intelligence 2.0” structureert zijn tijd buiten het werk strikt volgens de volgende regels.

 

Zijn regels helpen om tijdens vrije tijd te ontspannen en op te laden. Probeer ze en kijk of ze je helpen bij het vinden van evenwicht.

 

Regel # 1: loskoppelen (disconnect)
Loskoppelen is de belangrijkste strategie in deze lijst. Want als je je niet electronisch loskoppelt van je werk, dan ben je nooit echt weg van je werk. Jezelf 24/7 beschikbaar maken voor je werk zorgt ervoor dat je je constant blootstelt aan een spervuur van stressoren die voorkomen dat je je oplaadt.

 

Regel # 2: minimaliseer klusjes
Klusjes hebben de neiging om je vrije tijd te monopoliseren. Dat zorgt ervoor dat je je niet kan ontspannen. Ik weet dat het niet eenvoudig is, maar als je je weekend volplant met klusjes, zit je eigenlijk in een zevendaagse werkweek.

 

Regel # 3: sport
Heb je geen tijd voor sport tijdens de week, doe iets in het weekend. Na 10 minuten sport komen er al hormonen vrij die je stress verminderen. Sport is dan ook nog eens een geweldige manier om nieuwe ideeën te bedenken. Lichaamsbeweging in de natuur zorgt vaak voor een toevloed van creativiteit.

 

Regel # 4: gebruik de ochtenden voor je passie
Het kan moeilijk zijn om tijd voor jezelf te hebben in het weekend, vooral als je een gezin hebt. ’s Ochtends bezig zijn met je passie is ontzettend belangrijk voor je geluk en rust in je geest. Je brein behaalt zijn topprestaties twee tot vier uur na het wakker worden. Sta dus vroeg op, doe iets fysieks zoals yoga, ga dan verder met je geestelijke passie zoals lezen, schrijven, schilderen, wat dan ook – terwijl je brein op zijn/haar hoogtepunt functioneert.

 

Regel # 5: quality time doorbrengen met gezin
Weekdagen zijn zo hectisch dat de hele week voorbij kan vliegen zonder quality time met je familie. Neem in het weekend je kinderen mee naar het park, ga met je partner naar zijn of haar favoriete restaurant,… Plan iets waarnaar je uitkijkt: een concert, een hotelovernachting, een dag aan zee,… Het verlangen naar dat uitstapje is een belangrijk onderdeel van de plezierige activiteit.

 

Regel # 6: sta steeds op hetzelfde uur op
Het is verleidelijk om in het weekend langer te slapen, om slaap in te halen. Maar je lichaam is geprogrammeerd: als je langer slaapt dan gewoonlijk, voel je je vaak suf en moe, niet? Dat is vervelend voor jezelf voor de rest van het weekend. En omdat je hersenen zo snel aanpassen, geraken ze niet wakker op maandagochtend op hun normale tijd.

 

Regel # 7: reflecteer, bereid je aankomende week voor
Kijk vooruit naar je week. Door de drukke werkzaamheden van maandag tot vrijdag kom je er niet toe ruimer te kijken. Tijdens het weekend kan je reflecteren over de aanpak van of nieuwe mogelijkheden binnen je werk. Slechts 30 minuten planning kan aanzienlijke winst in productiviteit opleveren, en stress verminderen. De week zal een stuk beter beheersbaarder aanvoelen.

 

Wat doe jij om je op te laden tijdens je vrije tijd?
Deel je gedachten. Zo leer ik net zoveel van jou als jij misschien van mij.

 

Please reload