Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

December 12, 2018

September 19, 2018

December 5, 2017

October 24, 2017

October 11, 2017

September 8, 2017

June 20, 2017

Please reload

Je gezondheid verbeteren via je hart

July 12, 2016

Ik hoorde onlangs van het concept “hartcoherentie” via het HeartMath® Institute.

 

Als je bang, zenuwachtig of gefrustreerd bent, is het ritme van je hart onstabiel en onregelmatig.

 

Maar als je liefde ervaart, als je je gewaardeerd voelt of intens geniet, laat je hartritme juist een helemaal ander patroon zien. Het oogt rustiger en kalmer.

 

Dit patroon heet ‘hartcoherentie’.

 

Als het ritme van je hart coherent is, zijn je lichaam en je geest in balans. Je bent lichamelijk en mentaal op je best. Een coherent hartritme zorgt ervoor dat het brein en het zenuwstelsel, het immuunsysteem en het hormoonstelsel, het spijsverteringsstelsel en de bloedsomloop beter functioneren.

 

Als het hartritme door negatieve emoties zoals angst of boosheid afwijkt van het coherente patroon, dan heeft dat negatieve effecten op ons immuunsysteem.

 

Wat blijkt nu? Dat yoga goed is voor het hartritme.

 

The Journal of the American College of Cardiology publiceerde een studie van mensen met hartritmeproblemen. Zij moesten elke twee weken een uur yoga doen. Yoga bleek het hartritme te normaliseren, onder andere omdat yoga stress in het lichaam verlaagt.

 

Vandaar dat de studie zegt “Het regelmatig uitvoeren van yogaposities levert een sterke verbetering van de levenskwaliteit op. Een hartspecialist heeft weinig redenen meer om yoga niet voor te schrijven.”

 

Maar belangrijk is: doe het onder begeleiding. Bouw je posities voorzichtig op. En zorg dat het ontspannend blijft.

 

 

 

 

Please reload