Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

December 12, 2018

September 19, 2018

December 5, 2017

October 24, 2017

October 11, 2017

September 8, 2017

June 20, 2017

Please reload

Twee manieren van denken

July 12, 2016

Echte yogi’s zijn in staat om hun geest te beheersen onder alle omstandigheden. Een evenwichtige geest is één van de meest essentiële kenmerken van een yogi.

 

Zij laten hun geest niet verstoren.

 

“Yoga is organising the mind.”


Yoga is het organiseren van de geest.

 

Hoe kan je daarmee beginnen?

 

Oefen pranayama.

 

Pranayama of de controle van de adem controleert de snelheid van de geest. Voor mentaal evenwicht is de adem onontbeerlijk.

 

Adem diep in en uit. Langzaam en ritmisch. Ontspan bij elke uitademing. Laat alle gevoelens en gedachten komen en gaan. En breng telkens weer op een milde wijze je aandacht weer terug in het moment.

 

Dit is zeer moeilijk. Vrijwel alle mensen hebben automatische gedachten die niet bijdragen aan een gelukkig leven. De oorzaak daarvan ligt besloten in onze hersenen. Het blijkt dat de hersenen op twee manieren kunnen denken: in de doe-modus en in de zijn-modus.

 

Als we denken in de doe-modus kijken we naar de wereld zoals die volgens ons zou moeten zijn. In die doe-modus wil je problemen direct oplossen. Mensen hebben de neiging om de hele dag na te denken over zaken waar ze toch niets aan kunnen veranderen, of problemen die ze toch niet kunnen oplossen. Dat maakt dat er geen ruimte meer is om te genieten van het leven.

 

In de zijn-modus richt je je aandacht op hoe de werkelijkheid daadwerkelijk is. Je wijst de realiteit niet af. Maar je bedenkt “de wereld is nu eenmaal zoals die is”. De wereld verandert niet doordat je die liever anders zou zien. Richt je adem op het nu, op dit moment. Laat alle gedachten, gevoelens en gewaarwordingen voor wat ze zijn. En dan zal een belangrijk deel van je problemen verdwijnen.

 

Zelfrealisatie of Verlichting is het resultaat van dergelijke evenwichtige geest.

 

 

 

 

Please reload