Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

December 12, 2018

September 19, 2018

December 5, 2017

October 24, 2017

October 11, 2017

September 8, 2017

June 20, 2017

Please reload

De duikreflex

July 26, 2016

Er wordt vaak gezegd dat we rustiger en evenwichtiger worden door yoga, meditatie, sociale interactie, het drinken van warme dranken (maar niet cafeïne), goed zomerweer, aan een haard- of kampvuur zitten, en het nemen van een warm bad of douche.

 

Maar ik heb onlangs geleerd dat ook koude -in sommige gevallen- onmiddellijk zorgt voor verbetering van je stemming.

 

Hoe? Vanwege de duikreflex.

 

Zoogdieren die in het water leven zoals zeehonden, otters en dolfijnen, en vogels die in het water duiken zoals pinguïns kunnen een lange tijd onder water blijven omdat ze hun zuurstofverbruik verminderen.

 

Het menselijk lichaam heeft dezelfde reflex bij koude. Het gevoel van kou op je gezicht zorgt voor een reactie in de langste en meest verspreide zenuw in je lichaam – de nervus vagus. Een evenwichtige nervus vagus verlaagt de bloeddruk en hartslag, vermindert het risico op hart-en vaatziekten, verbetert de spijsvertering en verbetert de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

 

Een regelmatige onderdompeling van je gezicht in koud water, is het startsein voor de nervus vagus om je hartslag te verminderen om zuurstof te sparen. Daardoor vermindert angst, paniek en stress.

 

Dus dompel je gezicht van je voorhoofd tot je kin in koud water gedurende 30 seconden tot een minuut terwijl je je adem inhoudt. Dat kan bijvoorbeeld in je lavabo, slakom, ander plastic bakje,….

 

Het resultaat: verschillende organen zoals het hart, longen, darmen, maag, nieren, lever, … zullen beter functioneren. En je krijgt een beter humeur, minder angst en een meer evenwichtige reactie op stress.

 

 

 

Please reload