Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

Meditatie en pijn


Langdurige of chronische pijn is tegenwoordig waarschijnlijk een van de meestvoorkomende aandoeningen. Het heeft negatieve gevolgen voor je dagelijkse activiteiten en je kwaliteit van leven.

Nu, pijn wordt waargenomen in de hersenen. Nergens anders. Signalen reizen van de gewonde plaats naar het ruggenmerg, en worden zo overgedragen naar de hersenen, waar ze uiteindelijk worden waargenomen als pijn.

Dus als de pijn in de hersenen wordt waargenomen, kan de pijn ook niet via het brein worden gereduceerd?

Het antwoord lijkt “ja” te zijn.

Er is een plek in de hersenen genaamd de anterieure cingulate cortex die onder andere instaat voor aandachtscontrole.

Wat blijkt? Wanneer je aandacht is gericht op de pijn, dan wordt pijn intenser.

Omgekeerd, wanneer de focus wordt afgeleid, is de pijn minder intens.

Dit is het concept dat ten grondslag ligt meditatie bij pijnbestrijding.

Door te focussen op je ademhaling, vermindert je waarneming van pijn. Meditatie beïnvloedt de aandacht ten opzichte van de pijn en de onaangename waardering van pijn.

Daarom is meditatie – naast uiteraard medicatie – een methode voor minder pijnperceptie, en dan hopelijk minder pijn op zich.

En het is veilig en goedkoop.

Maar de beste resultaten zijn er als je ook thuis veel mediteert.

Dus kom de techniek bij ShantiYogaFlow leren of opfrissen, en ga thuis aan de slag!

P.S. Er is maar één letter verschil tussen medicatie en meditatie!