Ontvang nieuwe blogposts in je inbox
Recente Berichten

December 12, 2018

September 19, 2018

December 5, 2017

October 24, 2017

October 11, 2017

September 8, 2017

June 20, 2017

Please reload

Minder zitten versus meer sporten

November 19, 2016

Als we zitten, gaat ons lichaam eigenlijk in een spaarstand. Het effect daarvan is dat de afbraak van slechte vetten en suiker in ons bloed vermindert. Dat zorgt voor gewichts-toename, maar verhoogt ook de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type II.

 

Voor mensen die tussen de 8 en 11 uur per dag zitten, stijgt de kans op vroegtijdig overlijden met 15%…

 

Bij mensen die meer dan 11 uur per dag zitten is dat zelfs 40%. “Zitten is dodelijk,” zegt deze onderzoeker van de Vrije Universiteit Amsterdam.

 

Ook goed om weten: als we zitten, vertraagt onze hartslag met 5 tot 15 slagen. Dat zorgt ervoor dat er minder zuurstof en glucose naar onze hersenen gaat, waardoor deze minder goed functioneren. Dus we denken minder goed wanneer we zitten…

 

De wetenschap zegt ons dat we elke 30 minuten zouden moeten bewegen. Stel een reminder in via je telefoon (bijvoorbeeld de Stand Up! App) of gebruik fitness trackers zoals Fitbit, Garmin, Polar, enzovoort.

 

En neem even de trap, sta op wanneer je telefoneert, ga een glas water halen (dan sta je ook meer op om naar het toilet te gaan), wandel naar een collega toe in plaats van hem of haar te emailen, vergader al staand.

 

Of doe elke 30 minuten enkele al dan niet subtiele ShantiYogaFlow-oefeningen :)

 

En dat beweegmoment elke 30 minuten is erg gezond, en ook nog eens veel makkelijker vol te houden dan 2 of 3 keer per week sporten.

 

Namasté!

 

Please reload